woensdag 22 januari 2014

recensie 3 de laatse....


Amélie

Dit is een film over liefde, verlegenheid, practical jokes en paspoort foto’s. De jonge hoofdpersoon in dit verhaal is opgevoed in een strenge thuis situatie. Haar overbezorgde ouders onderwijzen haar thuis en ze groeit op in een wereld waar ze fysiek contact vermijd. Wanneer haar moeder is vermoord door een toerist zijn zelfmoord poging, heeft Amélie alleen nog maar haar teruggetrokken vader en haar fantasie als vriend. Amélie (Nog erg jong hier) bedenkt manieren om haar zelf te vermaken, bijv. door practical jokes. 1 van de leukste vond ze om het tv signaal van de buren te verstoren iedere keer als zijn favoriete sport team op het punt staat om te scoren, zij storing veroorzaakte op de buis.

Er is zoveel informatie op te verwerken tijdens de openingen scenes, dat je jezelf niet kan helpen maar af te vragen of de regisseur het nog wel kan bijhouden. Een  schelle voice-over verteld over de toevallen in Amélies leven. Het scherm is verspreid met excentrieke kleuren en het begint zo hilarisch en vlot dat het vrijwel een perfecte opening is.

Het verhaal verandert snel naar de opgegroeide Amelie. Zij leeft nu apart van haar vader en werkt als een serveerster in romantisch cafétje in Montmartre. Ze is nog steeds zeer verlegen en zit vrijwel altijd in haar appartementje, waar nog steeds haar fantasie en haar televisie haar beste vrienden zijn. Audrey Tautou (Amelie) een nog vrij nieuwe actrice in de Franse filmwereld, levert een carrière bepalende uitvoering, die haar spontaan onder internationale aandacht zou kunnen brengen. Kwetsbaar, frustrerend maar ook spontaan en gewaagd. Amélies afgezonderde leven word verandert door het lot. Na het horen over prinses Diana’s overlijden. Vind ze per ongeluk een roestige speelgoed box, die van een vorige bewoner uit haar flat blijkt te zijn. Ze pakt de kans om wat licht in iemand anders leven te brengen dus, spoort ze de originele eigenaar op en geeft ze de box terug. De geweldige voordelen van deze actie worden later laten zien op het einde van de film.


Vastberaden in haar nieuwe rol als “leverancier” voor andere mensen hun geluk, gaat Amélie op pad om blinde door de stad heen te helpen. hiermee creëert ze, harmonie in het liefde leven van haar collega’s, en speelt ze de wrede spelletjes om haar groenteman te ergeren. Helemaal zonder haar intentie, is de laatste person waar ze normaal aan denkt zichzelf. Tot op de dag dat een ontmoeting bij een pasfoto hokje haar hart voor de allereerste keer openstelt voor de liefde. Dit is waar het echte verhaal begint….  Dit is een vrij verdrietige film op bepaalde momenten. het is ook zeker een comedy maar, op sommige momenten is het een volwaardige tragedie

 

Het is een zeldzaam genot om een film te zien waar de karakters zo goed zijn uitgespeeld en neergezet en waar het eindresultaat vrijwel vlekkeloos is. Het camerawerk laat Parijs zien in al haar glorie en in allemaal excentrieke kleuren. Het is bijna een sprookjesbos waar Amelie de eenzame prinses is zonder liefde. De comedy is veelzijdig genoeg om zelfs de meest cynische en humorloze smaak tevreden te stellen. Le Fabuleux Destin d’Amélie Poussain doet zichzelf niet tekort, het is een hele goede film die de wereld zeker zal gaan trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten